Lotus Seven



Osobitý a designově povedený Lotus Seven je automobil, který se odmítá podvolit plynutí času. Ve své době byl nejdéle vyráběným vozem společnosti Lotus, která jej s úspěchem produkovala v letech 1957 až 1973. V této době se vyráběl i v levnějším provedení stavebnice, což znamenalo, že jste si koupili krabice plné dílů, které jste pak doma v garáži dali podle návodu dohromady. Po zavedení daně z přidané hodnoty v r.1973 v Británii finanční výhoda stavebnice zanikla. Po roce 1973 převzala oficiálně výrobu společnost Caterham Cars z Caterhamu v hrabství Surrey, jež ducha původního vozu zachovává ve stále impozantně rychlém automobilu Caterham Seven dodnes. Model Seven se stal díky své geniální konstrukci zaručující supernízkou hmotnost a neuvěřitelné jízdní vlastnosti předlohou pro mnoho výrobců po celém světě, kteří automobil vyrábí v různých úpravách a obměnách a s různými motory. U nás v České Republice je to Kaipan.

 Lotus Seven


Lotus Mark VII S1

V roce 1955 Colin Chapman vzal rám jedné nepojízdné Mark VI a pokusil se jí dát dohromady pod označením mark VII a však pokus nebyl úspěšný a tak nechal model odpočívat do roku 1957, kdy představil oficiálně první Lotus Seven v celé své kráse. Model používal upravený rám Mark VI a nových poznatků ze závodního modelu Mark XI. Pozměněný rám z modelu VII vážil 30 kg a k němu byly přidělány vpředu lichoběžníkové nápravy z modelu Mark X (určen pro formuli 2) a zadní nápravu tvořila náprava z Austin Metropolitan. Odpružení měly na starosti vinuté pružiny s tlumiči doplněné o zkrutný stabilizátor. O pohon se staral motor Ford o objemu 1172 cm3, případně Coventry-Climax o objemu 1345 cm3 a výkonu 85 k a v neposlední řade motor BMC řady A o objemu 948 cm3. Všechny verze měly plně synchronizovanou převodovku a poslední dvě verze dokonce čtyřstupňovou přičemž motor Ford se dodával s třístupňovou. Zajímavostí též bylo, že vůz se dodával absolutně bez jakékoliv výbavy. To znamená, že první verze měly místo sedaček pouze polstrovanou podlahu a člověk se musel opírat o hliníkový panel. Ukazatel stavu nádrže jste hledali marně, stěrače byly za příplatek a takhle by se dalo pokračovat dále. Jednalo se o první sériově vyráběný model, který bylo možno koupit i ve zhotovené verzi, tedy nejen jako stavebnici. Celkově se těchto modelů vyrobilo 242 a to včetně i ryze sportovních verzí.

 Lotus Sven S1


Lotus Mark VII S2

Roku 1960 se objevila odlehčená verze která nesla označení S2. U tohoto typu se též prvně objevilo písmeno S doplněné o číslice což značilo o jakou sérii vozu se jednalo. Hlavní poznávací znakem byly masivnější sklolaminátové blatníky. Základní pohonná jednotka byla od Fordu o objemu 1172 cm3 s rozvodem ventilů SV, doplněná o třístupňovou převodovku, popřípadě motor Ford o objemu 997 cm3 vybavený stejnou převodovkou. V roce 1962 se představil model Super Seven který byl poháněn motorem firmy Conventry Climax FWA o objemu 1097cm3 a převodovkou BMC se čtyřmi stupni, který byl později nahrazen silnějším motorem firmy Ford o objemu 1498 cm3, doplněn dvojitým karburátorem Weber s výkonem 74 k S touto pohonnou jednotkou dokázal vůz atakovat rychlost až 160 km/h. O rok později se představila vrcholná verze s motorem Ford (Lotus) Cosworth o objemu 1498 cm3 a výkonem 88 k. Tento motor přenášel výkon na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku, všechny modely měly samosvorný diferenciál. S příchodem Super Sevena se na předních kolech objevily i kotoučové brzdy, a to rovnou na všech modelech. Super Seven byl navíc vybaven drátěnými koly a mohutnějšími blatníky. Celkem bylo vyrobeno kusů verze S2 1350 v rozmezí let 1960 až 1968 a tím se stal nejúspěšnější sérií ze všech Sevenů. Model bylo možno si zakoupit nejen v podobě kompletního vozu, ale i jako stavebnice, která byla levnější. Vůz se vyvážel i do Spojených Státu, kde se prodával i v lepší výbavě, která se týkala přidaných koberečků na podlahu a pohodlnějších sedadel.

 Lotus Sven S2


Lotus Mark VII S3

Nástupce modelu S2 přišel roku 1968. Označení samozřejmě nesl S3. Nový Model měl sklolaminátovou karosérii s hliníkovou podlahou. Změn se též doznal podvozek. Zadní náprava již byla tuhá a přední lichoběžníky byly trochu přepracovány. Pérování zůstalo klasické, to znamená měkké pružiny doplňují tvrdé tlumiče, tradičně s dlouhým zdvihem. Jediné zhoršení bylo, že vůz narostl co do hmotnosti, a to na konečných 571 kg, kteráž kila navíc byla dána tuhou zadní nápravou, jež byla zmíněna. Ale stejně tak i vyšší výbavou, ve které se již v základu objevily koberečky, plně vybavená přístrojová deska, stěrače a tak dále. Co se týkalo motorů, tak vůz dostal v základu motor Lotus Twin Cam o objemu 1,6 l a výkonu 125 k, tento motor byl odvozen z motorů Ford. Takhle vybavený vůz byl ve zrychlení (0 na100 km/h) rychlejší než té doby jeden z nejlepších supersportů světa a to Jaguar E-type, ale rychlost se zastavila na hodnotě 160 km/h kvůli aerodynamice letící cihly. Tento model se vyrábí dodnes, ale pod jménem Caterham.

 Lotus Sven S3


Lotus Mark VII S4

1970 byl rok kdy přišel poslední model Mark VII neboli „Seven“ z režie automobilky Lotus. Typové označení nesl type 60 což oznamovalo že model prošel větším množstvím změn narozdíl od předchozích Sevenů. Novou Karoserii navrhl Alan Barrett, ale ne všichni novou karoserii přijali kladně. Nová „sedmička“ používala žebřinový rám, na které byla připevněna přední náprava z modelu Europa, a to i s kotoučovými brzdy a zadní náprava byla od Fordu z modelu Escort, a to i s bubnovými brzdy. Karoserie byla i nadále sklolaminátová, ale vyznačovala se ostřejšími hranami. Zlepšila se výbava pro posádku: sedačky nyní byly i pohodlné diky lepšímu polstrování, plátěná střecha doznala také výrazného zlepšen, co se ochrany posádky proti dešti týkalo. Ovšem uvnitř karoserie bylo stále málo místa, což znesnadňovalo nastupování do vozu s nataženou střechou, a také se do interiéru nevešli urostlejší lidé. Motory byly na výběr buď Ford o objemu 1,3 l a výkonem 64 k, popřípadě motor Ford o objemu 1599 cm3 doplněný dvojitým karburátorem Weber s výkonem 82 k a pak vrcholný motor Lotus o objemu 1,6 l a vyladěný na výkon 122 k. Všechny motory poháněly přes čtyřstupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál zadní kola. Model se vyráběl sériově do roku 1972 a pak v malých sériích až do roku 1973, V té době již bylo prodáno více než 2500 vozů Seven všech řad. Následně byla výrobní práva na model Seven převedena na společnost Caterham Cars, sídlící v hrabství Surrey patřící Panu Grahamu Nearnovi. Ta nejdříve vyráběla model S4 a poté přešla na model S3, který úspěšně prodává dodnes a ve vrcholných verzích je v akceleraci rychlejší nejen než všechny takzvané „supersporty“ světa, dokonce rychlejší než silné silniční motocykly.

 Lotus Sven S4