Lotus Exige



Lotus Exige

Lotus Exige vznikl na základě úspěchu modelu Lotus Elise Motorsport a Lotus 340R. Lotus Exige se představil ještě roku 2000, kdy se stal novým právoplatným modelem automobilky Lotus.

Na první pohled vypadala Exige stejně jako model, ze kterého vznikla, a to model Elise Motorsport. Na pohled druhý se model lišil drobnými změnami. Spoiler pod předním nárazníkem již nebyl tak mohutný a zadní se také zmenšil. Podlaha podvozku zůstala hladká jako u původního modelu, ale zadní difuzor byl také zmenšen. Průchod na střeše k motoru byl zaslepen a nyní sloužil jen jako optický doplněk. Litá kola se dodávala pouze v černé barvě. Byla obutá do pneumatik Yokohama. Interiér dostal „civilnější“ anatomické sedačky se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Z interiéru zmizel ochranný rám, ale zůstala možnost dodatečné montáže. V interiéru se objevila i audio soustava.

Motor K-Serie byl vyladěn na 180 k při 7800 ot/min a dosahoval točivého momentu 172 Nm při 6750 ot/min. Exige měla pětistupňovou manuální převodovku s kratším odstupňováním. Při hmotnosti 785 kg to stačilo vozidlu na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9s a nejvyšší rychlost 225 km/h. Lotus Exige se vyráběla přesně dva roky a za tu dobu si vybojovala pověst opravdu rychlého auta, které je potřeba opravdu řídit. Jméno Exige dostala oprávněně. Exige znamená francouzsky náročná a to při jízdě na limitu opravdu byla, hlavně na schopnosti svého řidiče.

 Lotus Exige


Lotus Exige S2

Po krátké pauze přišla v roce 2004 nástupkyně modelu Exige. Nesla jméno jak jinak než Exige S2. Nová Exige již nevypadala na první pohled tak nekompromisně jako její předchůdkyně a byla opět postavena na podvozku Elise, konkrétně Elise 111R. Tím se Exige dostal i do zámoří.

Nový Exige byl vyveden jen v decentních úpravách které měly nechávat odkaz na svou předchůdkyni. Přední spoiler byl decentní, ale velice účinný. Podlaha byla opět plochá na konci zakončená difuzorem shodným z modelu 111R. Vstupní otvory k motoru dostaly jakési kryty, které usměrňovaly vzduch. Na pevné střeše se opět objevil falešný nasávací otvor, který zasahoval do síťované kapoty, pod kterým byl schován motor. Na zádi vozidla se v duchu Exige S1 objevilo uhlíkové přítlačné křídlo. Interiér byl stejně jako u Lotusu Elise 111R vyráběn ve dvou verzích, a to pro americký a pro evropský trh. Od Elise se lišil jen podle sportovnějších sedaček a pásů nyní již tříbodových. Od původní Exige se interiér lišil lepší zvukovou a tepelnou izolací. Dostala také plnohodnotné rádio, které již bylo i slyšet a celkově se zvedl komfort interiéru.

Motor je od Toyoty, ale narozdíl od Elise 111R má přeprogramovanou řídící jednotku. Exige též dostala jiné výfukové potrubí. Motor i nadále dosahoval výkonu 192 k při 7800 ot/min a toč. moment na hodnotě 181 Nm při 6800 ot/min, stejně jako u Elise. V kombinací s kratším odstupňováním převodovky dosahuje Exige zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9s a rychlost se vyšplhá až na hodnotu 235 km/h.

Exige má tvrdší silentbloky, tlumiče a pružiny narozdíl od Elise 111R. Toto nastavení jí předurčuje pro užívání na závodních okruzích. Zároveň však oproti předchozímu modelu je i komfortní na rozbitých silnicích. Její chování je již také čitelnější. Nová Exige si našla spousty fandů, ale někteří se bouřili, že už její účel není tak čistokrevný jako u starého modelu a že nyní se jedná pouze o sportovnější verzi Elise 111R. V podstatě mají pravdu, ale na Exige působí i větší přítlačná síla a to jí děla v zatáčkách rychlejší. Každému fandovi se nedá zavděčit, ale je fakt že stará Exige byla „sportovnější“ nástroj.

 Lotus Exige S2


Lotus Exige 240R

V roce 2005 se v časopisech objevila zmínka, že bylo vyrobeno a prodáno 50 kusů auta s označením Lotus Exige 240R. Automobil přišel jako blesk z čistého nebe. Automobilce se tento model podařilo dokonale utajit a lidé se o něm dověděli až když byly prodány všechny kusy.

Lotus Exige 240R se na první pohled od klasické verze nijak neliší. Všimnete si pouze interiéru, kde se objevily sedačky s homologací pro FIA se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. A nový byl též tříramenný volant a také příprava na nový ochranný rám. Zvenku.nových litých kol, které jsou upraveny tak, aby na ně bylo možné obout i závodní pneumatiky. Druhá již méně viditelná změna se stala na vstupním otvoru na kapotě, který již je funkční. Otvorem se přivádí vzduch k mezichladiči stlačeného vzduchu. Ano tušíte správně, motor dostal přeplňování. To co bylo snem mnoha fandů.

Motor Toyota 2ZZ-GE má objem 1796 cm3 a je doplněn o mechanický kompresor (Rootsovo dmychadlo). Nově přibyl do sériové výroby i druhý chladič oleje. Výkon motoru se díky této úpravě zvedl na 245 k při 8000 ot/min a točivý moment na 236 Nm při 7000 ot/min. Z tohoto důvodu byly použity i silnější brzdy opět od firmy AP Racing. Exige 240R dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 249 km/h.

Podvozek je plně stavitelný včetně zkrutného stabilizátoru na přední nápravě (na zadní se nenachází). Ke každému autu dostal zákazník knížku s ideálním nastavením podvozku pro jednotlivé povrchy.

 Lotus Exige 240R


Lotus Exige S

Roku 2006 se objevila přeplňovaná verze modelu Exige, která vycházela z modelu Exige 240R. Novinka nesla jméno Exige S.

Od Exige 240R se dá poznat novinka podle spoileru, a to jak předního, tak zadního, a usměrňovačem pro přívod vzduchu k motoru v barvě vozu. Nová jsou též kola opět lakovaná do černé barvy. Pneumatiky byly zvoleny stejné jako u modelu 240R, tedy Yokohama z měkké směsi. Interiér je v podstatě beze změn.

Podvozek se zbavil seřiditelných prvků a je pevně nastaven od výrobce. Brzdy zůstaly z modelu Exige 240R. Na motoru se provedly pouze softwarové úpravy a lehce bylo pozměněno sání a výfuk. Výkon byl snížen na hodnotu 218 k při 7800 ot/min a točivý moment 215 Nm při 5500 ot/min. Motor má omezovač na hodnotě 8000 ot/min, ale po dobu 2 s je možné motor vytočit až na šokující hodnotu 8500 ot/min. Hmotnost vozidla dosahuje 935 kg. Exige S zrychli z 0 na 100 km/h za 4,4 s a rychlost se vyšplhá až na hodnotu 238 km/h.

 Lotus Exige S


Lotus Exige Cup/ Lotus Exige Cup 240

Po uvedení modelu Exige 240R se zvedli zákazníci a fandové automobilky Lotus a začali požadovat závodní verzi. Netrvalo dlouho a po pár měsících odpředstavení modelu 240R přišla divize Lotus Motorsport hned se dvěma novinkami. Nejednalo se o nic jiného než o zavodní deriváty Exige. První z nich má klasický atmosférický motor od Toyoty a druhý se hrdě pyšní motorem stejným , ale s kompresorem „aby se mu lépe dýchalo a aby mu to lépe tahalo“.

Oba modely mají homologaci pro silniční provoz, ale na silnice určen není ani jeden. Oba modely mají v základní výbavě ochranný rám splňující předpisy FIA. Mimo to je také uvnitř umístěn hasící přístroj a vypínač elektrického okruhu ve vozidle. V základu v autě najdete taky skořepiny se čtyřbodovým bezpečnostním pásem (na přání šestibodový), tudíž by jste ve vozidle hledali airbag zcela zbytečně. Klimatizace je v obou vozech za příplatek. Na druhou stranu dostanete zdarma nářadí, aby jste si mohli nastavovat plně stavitelný podvozek. Co krom klimatizace budete hledat zbytečně je i rádio, imobilizér, alarm a podobné věci co by vám na okruhu jen překáželi.

Motor v obou modelech Toyota 2ZZ-GE řízen ŘJ Lotus T4e, pohání přes šestistupňovou převodovku C64 a otevřený diferenciál (za příplatek samosvorný) zadní nápravu. Brzdy jsou stejné jak u modelu Exige 240R doplněné o ABS nastavený pro závodní okruhy. Co se týče motorů, tak slabší verze disponuje výkonem 190 k v 7800 ot/min a toč momentem 181 Nm v 6800 ot/min. Verze s kompresorem má výkon 247 k v 8000 ot/min a točivý moment 236 Nm v 7000 ot/min. To stačí aby dosáhl zrychleni z 0 na 100 km/h za 4,9 (4,2*)s a 160 km/h tam má za 13,2 (11*) s a pokračuje až na hodnotu 238 (241*) km/h.

Údaje uvedený v závorce s hvězdičkou(*)jsou odhadované údaje pro model Cup 240.

 Lotus Exige Cup


Lotus Exige 300RR/ Lotus Sport Exige

Stalo se to roku 1995, když Lotus představil nejostřejší Exige co kdy byla vyrobena. Všechny zaujala svým černým lakem a nízkou siluetou. Vypadala skutečně úchvatně.

300 RR je čistokrevný závodní speciál a narozdíl od své starší příbuzné Lotus Elise GT1 neprošla homologací pro silniční provoz. Ostatně už podle vzhledu by ho nejspíš ani nedostala. Nízká široká příď je doplněna o monstrózní spoiler, který pod vůz pouští minimum vzduchu. Za předními koly je otvor který odvádí jak vzduch od brzd, tak zbytečný vzduch od kol, čímž se též snižuje vztlak. Za tímto účelem je na zádi umístěn difuzor a pro lepší přítlak je ještě doplněn o přítlačné křídlo. Celek působí skutečně impozantně.

Rám je starý dobrý známý z Elise doplněný o ochranný rám. Společně tvoří skutečně pevnou strukturu. Co se týče zavěšení kol, tak je na všech kolech použito služeb lichoběžníkové nápravy vpředu doplněnou o zkrutný stabilizátor. Tlumiče jsou použity od firmy Öhlins a pružiny Eibach což zaručuje skutečně skvělé jízdní vlastnosti, zvlášť když jsou integrována hořčíková kola O.Z. Racing obutá do pneumatik Advan (mimochodem Advan je ve vlastnictví firmy Yokohama) vyrobených na zakázku. Kola vpředu se pyšní rozměry 8.8J x 17 ET40 (pneu: 250/610-17) a vzadu dokonce 11.25J x 18 ET50 (pneu: 280/650-18). Pod koly se neskrývají brzdy nikoho jiného než firmy AP Racing. Vpředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové. Kotouče mají rozměr 344 mm vpředu a 330 mm vzadu.

O pohon se stará agregát firmy GM která Lotusu dala k dispozici V6 o objemu 2996 ccm. Motor přenáší svých 400 k při 7750 ot/min a 398 Nm při 6500 ot/min na zadní nápravu pomocí převodovky Hewland doplněnou o samosvorný diferenciál. To dokáže pomocí uhlíkové karoserie a celkové hmotnosti 860 kg rozhýbat vůz na rychlost kolem 300 km/h a dosahovat zrychlení jež nejsou nikde zveřejněna.

O Exige 300 RR jsem již dlouho nic neslyšel ale při svém prvním závodě v Malajsii dokázala vyhrát a to dokonce o 10 kol, jednalo se o 24 hodinovku.

 Lotus Exige 300RR


Lotus Exige GT3

V prosinci roku 2005 se v Monaku představil Lotus Exige, GT3 jež měl zastupovat automobilku Lotus v sérii FIA GT Championship.

Netrvalo dlouho a díky zkušenostem získaným u vývoje modelu Lotus Exige 300 RR a dalších aktivit v motorsportu dokázal Lotus představit plnohodnotný závodní speciál, jež měl konkurovat vozům jmen Aston Martin, Morgan, nebo Porsche.

Na Exige GT3 je vidět použití poznatků z již zmíněné Exige 300 RR. Nejlépe je to vidět na navržení spoileru jak vpředu tak vzadu. Ovšem kde jsou podobně řešené díly nejlépe znatelné je podvozek. Lotus šel na jistotu. Lichoběžníky vpředu byly doplněny o zkrutný stabilizátor a vzadu umístil lichoběžníky naopak s absencí stabilizátoru. Dodavatel pneumatik je taktéž Advan, který dodával obutí i na model 300 RR. Pokud se ptáte na tlumiče, tak tím se stal dodavatel Öhlins v kombinaci s pružinami Eibach. Jestli zkoušíte tipovat brzdy, tak jste opět uhádli. Ano jedná se o brzdy firmy AP Racing. Vpředu se do vzduchem chlazených kotoučů zakusují čtyřpístkové třmeny a vzadu práci vykonávají třmeny dvoupístkové.

Auto o hmotnosti 750 kg pohání motor od Toyoty. Tentokrát je motor Toyota 2ZZ-GE VVTL-i o obsahu 1,8 l doplněn o kompresor a celé to řídí ŘJ Lotus T4e. Nenechte se ale mýlit, motor nemá 220 k jako v Exige S, ne dokonce nemá ani 240 k jak Exige 240R. Motor je vyladěn na neuvěřitelných 289 k v 7800 ot/min. Točivý moment není uveden, ale skromný odhad by mohl být kolem 260 Nm při 6800 ot/min. Výkon je přes šestistupňovou převodovku přenášen na zadní nápravu.

Co se interiéru týče tak tam najdete krom hasícího přístroje a ochranného rámu jen jednu skořepinovou sedačku doplněnou o šestibodové bezpečnostní pásy. Když řeknu že Lotus Exige GT3 dojíždí většinou na třetím místě za Aston Martiny, tak myslím že to stačí.

 Lotus Exige GT3


Bráškové a sestřičky: Lotus 340R   Lotus Elise   Lotus Elise GT1   Lotus Europa, ale jen S   Lotus Cicuit Car