Lotus Excel


Lotus Excel

Lotus Eclat S3 později také Lotus Eclat/Excel a od roku 1984 Lotus Excel byl nástupcem modelů Elite a Eclat. Zmatek kvůli jménu vznikl hlavně z důvodu, že Colin Chapman nechtěl procházet znovu homologací na americkém trhu, která byla nutná u nových modelů. Na novém modelu Lotus spolupracoval s automobilkou Toyota, tato spolupráce se projevila zvýšením kvality a snížením poruchovosti.

Na rámu vozidla se moc změn neprovedlo, o to víc změn prodělal podvozek a jeho nastavení. I nadále se jednalo o lichoběžníkovou nápravu vpředu a víceprvkovou vzadu. Obě nápravy prošly drobnými změnami. Nové byly hlavně brzdy vpředu, nyní s vnitřním chlazením a vzadu již také kotoučové. Brzdy byly od firmy Toyota, stejně jako nová převodovka a rozvodovka. Ty nyní vynikaly nižší hmotností. U verze SE a SA byl posílen motor na hodnotu 180 k, ale tato hodnota se projevila jen na pružném zrychlení. Model SA byl vybaven automatickou čtyřstupňovou převodovkou ZF, ale lepší volbou byla manuální pětistupňová převodovka tedy verze SE. Oba nové modely byly v prodeji od roku 1986.

Karoserii dostal na starosti designér Peter Stevens, který otupil hrany karosérie. Změna se nedotkla pouze dveří, prahů a nového předního nárazníku. Přední nárazník byl protažen více k zemi a byly na něm vstupní otvory pro přívod vzduchu, přičemž zespoda nového nárazníku byl připevněn spoiler. Ale dotkly se také pátých dveří, zadní časti nad blatníky a zadního nárazníku. Tyto změny vedli ke snížení koeficientu odporu vzduchu na hodnotu 0,32.

Interiér nedoznal výraznějších změn, pouze na zadních sedadlech bylo více místa pro hlavy a došlo ke zlepšení dílenského zpracování. Model Excel se vyráběl do roku 1992. Excel patřil mezi nejúspěšnější z modelů Elite, Eclat, Excel, a také se u něj dosáhlo mnohonásobně vyšší celkové kvality, na které měla nemalý podíl automobilka Toyota.

 Lotus Excel


staší sourozenci: Lotus Elite/Eclat