Lotus Europa



Lotus type 46 Europa

Když se představil v roce 1964 Renault 16, byl to pro Chapmana jistý podnět. Nešlo o koncepci vozidla, ale o motor a převodovku. Colin vždycky toužil po tom, dostat se mezi velkosériové výrobce sportovních automobilů a tento motor a spolupráce s tak velkou firmou jakou byl Renault mu mohla pomoci tohoto cíle dosáhnout. Problém se původně zdál být v tom, že Renault své motory nebude chtít dát k dispozici z důvodu, že Lotus byl konkurent Renaultovi patřící divizi sportovních automobilů Alpine. Renault se ovšem rozhodl, že to problém nebude a může to pomoci k zlepšení prestiže automobilky, a tak byla smlouva na dovoz motorů Renault podepsána. Europa, sportovní Lotus „pro chudé“, a též předpokládaný nástupce modelu Seven přišel roku 1966.

Lotus Europa stejně jako Elan vsadila na konstrukci s páteřovým rámem k němuž byla připevněna lichoběžníková přední náprava, která si brala některé části z vozů Triumph a zadní náprava byla odvozená z Formule 2, využívajíce dlouhá vlečná ramena a hnací poloosy doplněné o spodní pomocné rameno a zkrutný stabilizátor.

Karosérie byla sklolaminátová a velice nízká. Kvůli výšce měl model problém se dostat na Americký trh, pro který nebyl původně zamýšlen, z důvodu příliš nízko posazených předních světel. Ale to nebyl jediný problém karosérie. Dalším problémem bylo to, že karosérie byla přilepena na rám a tvořila tím nerozdělitelnou část, což byl velký problém při opravách. Na tuto skutečnost si stěžovaly pojišťovny, protože měly velké náklady na opravy. Kladná stránka ovšem byla v navržení karosérie jako takové, která se pyšnila součinitelem odporu vzduchu jen 0,29.

Interiér byl velice stísněný a strohá boční okénka našla stahovat. Sedačka byla napevno připevněna k podlaze a stavitelné byly pouze ovládací prvky. Ale o pohodlí u Europy nešlo.Vždy šla cestou sportovních vozů, a to se jí dařilo i přes její ne úplně nejsilnější motor právě ze zmíněného Renaultu 16. Motor Renault o objemu 1470 cm3 a výkonu 78 k při 6000 ot/min modelu Europa dovolil maximální rychlost 177 km/h a zrychlení z 0 na 100km/h za 9,5 s.

Europa nebyla moc oblíbená z důvodu, že byla jen o málo levnější než Elan který toho dokázal nabídnout víc. Důvodem vyšší ceny bylo použití stejných technologií a tím pádem i podobných nákladů jako u modelu Elan.

 Lotus Europa S1


Lotus type 54 type 65 Europa S2

Druhá generace na sebe nedala dlouho čekat a přišla již roku 1968. Šlo svým způsobem jen o modernizaci generace první.

Karosérie se lišila směrovými světly umístěnými na kapotě vozidla, a také již nebyla přilepena k rámu vozidla. Toto řešení snížilo jak hladinu hluku v kabině vozidla, tak zjednodušilo opravy poškozené karoserie v případě nehody. Nové směrovky zvedly vozu součinitel odporu vzduchu na hodnotu 0,30. Jinak se na karosérii neudály žádné změny a i nadále používal model přední nárazník z Fordu Anglia a zadní z Fordu Cortina ovšem čelní světla již nebyla použita z Austinu Mini.

V interiéru se objevila již elektricky stahovatelná boční okénka a seřiditelné sedačky, které byly též pohodlnějšími a zlepšila se celková kvalita dílenského zpracování. Toto byly jediné změny provedené v interiéru. I nadále se říkalo, že nastupování do vozu není vhodný úkon pro anglického gentlemana. Ale i přes všechny výtky se vůz úspěšně vyráběl do roku 1970, kdy ho potopila Francouzská firma Renault. Bylo to z důvodu, že firma Alpine vyhrála na rallye Monte Carlo a rapidně se po Alpinách zvedla poptávka, která vyvolala samozřejmě zvýšenou poptávku po motorech a všechny výkonné motory teď putovali do dílen Jeana Rédélé a jeho firmičky Alpine. Tento akt se záporně dotkl automobilky Lotus, který díky tomu musel ukončit výrobu modelu Europa. Celkem bylo vyrobeno kusů Lotus Europa S2 2750 kusů a část z nich se vyvezla do USA.

 Lotus Europa S2


Lotus type 74 Europa TC

Od začátku bylo jasné, že model s motorem Renault nikdy nenadchne tolik, jak by mohl, a proto dostal konstruktér Mike Kimberley úkol dostat dvouvačkový motor „Twin Cam“ o objemu 1,6 l pod kapotu modelu Europa. Výsledek jeho práce se představil roku 1971 a stal se nástupcem modelu Europa S2. S novým motorem se vůz vymanil už nastálo z původního konceptu levného sporťáku.

Rám prošel menší modernizací z toho důvodu, že starý rám nebyl dost velký pro nový motor, a tudíž došlo k prodloužení a vyztužení rámu. Přepracováno bylo i zavěšení kol, které nyní lépe přenášelo síly na vozovku. Drobnými změnami prošlo i nastavení podvozku a nová Europa si vysloužila již tradičně u Lotusu známý titul nejlépe ovladatelného vozidla planety.

Pohon obstarával již zmiňovaný motor o objemu 1599 cm3 s výkonem 105 k doplněn o čtyřstupňovou převodovku. To umožnilo vozu se rozjet na rychlost až 188km/h. Pozdější verze Europa TC Special, představená roku 1972, byla vybavena tímž motorem, ale vyladěným na hodnotu 126 k. V nabídce byla i pětistupňová převodovka, která se sériově začala montovat 18 měsíců před ukončením výroby modelu Europa. Tato verze dosahovala zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s a rozjela se až do rychlosti 195 km/h.

Na karosérii bylo vidět také pár změn kromě nového spoileru pod předním nárazníkem zmizeli i jakési hrany, které lemovali kryt motoru, celá karosérie nyní působila lehčím dojmem. Interiér byl totožný s modelem S2 pouze se dočkal lepších materiálů a lepšího dílenského zpracování.

„Twin Camů“ se od roku 1971 do roku vyrobilo 4710 kusů. To znamená, že celkově bylo vyrobeno 9000 kusů modelu Europa, včetně závodních verzích. Lotusu Europa bylo přezdíváno nejrychlejší rakev, nebo nejrychlejší Pick-up světa. Tuto přezdívku si vysloužila svým tvarem. I tak si model našel spoustu věrných fandů, kteří byli ochotni si model kupovat i za jeho poněkud vyšší cenu, která ne vždy byla zcela opodstatněná. Ale kdo ho koupil mohl spokojeně říci, že má opravdové auto pro sportovní nadšence který hledí hlavně na kvalitu jízdy a ne na pohodlí. Ale to je ovšem nošení dříví do lesa, protože takové byly všechny vozy nesoucí emblém automobilky Lotus.

 Lotus Europa TC


Lotus type 121 Europa S

Psal se rok 2006 když se v Ženevě objevil zcela nový model jež zastupuje automobilku Lotus v segmentu aut typu Nissan 350Z, Audi TT.....(až na tu hmotnost a jízdní vlastnosti :-) ) Tudíž pohodlné sportovní auto. Novinka oprášila staré jméno Europa.

Lotus Europa je postavena na rámu známého z modelu Lotus Elise, ale byl prodloužen rozvor o 10 cm což se podepsalo na zvětšení vnitřního prostoru. Oproti Elise narostl vůz i do výšky což má zjednodušit nastupovaní do vozidla. Lotus Europa S si v duchu tradice zanechává nízkou hmotnost, ale oproti původní Europě se nejedná o tak přímočarý sporťák. Europa má motor usazen před zadní nápravou a spolu s převodovkou jsou usazeny do pomocného ocelového rámu. Z ocele jsou též obě lichoběžníkové nápravy, vpředu doplněné o zkrutný stabilizátor. O odpružení se starají pružiny firmy Eibach a o tlumení tlumiče Bilstein. Brzdný účinek obstarávají vpředu dvoupístkové brzdy firmy AP racing a vzadu plovoucí jednopístkový třmen firmy Brembo. Vepředu i vzadu jsou chlazené kotouče. O špičkových jízdních vlastnostech není pochyb i přes absenci mohutného zádního difuzoru, ovšem si musíte uvědomit že se nejedná o čistokrevný sporťák typu Exige.

O pohon se stará motorkoncernu General Motors, konkrétně Opelův Ecotec o objemu 2,0 l doplněným o turbo, který přes 5 stupňovou převodovku (C56) a otevřený diferenciál posílá na zadní nápravu 200 k v 5400 ot/min. Hodnota točivého momentu je největší v 5000 ot/min a to s hodnotou 272 Nm. Tyto hodnoty stačí aby Lotus ve zrychlení z 0 na 100 km/h za sebou nechal Audi TT(3,2 l) o 0,2s, tedy s hodnotou 5,5s (proti 5,7s). Rychlost 160 minete s hodnotou 13,5s a pokračujete až na hodnotu 225 km/h .

Interiér je už v základu vybaven koženým interiérem a je postaven na základě Americké Lotus Elise. Europa již v základu má nezvykle vysokou výbavu a komu to nestačí, tak si připlácí a připlácí a zase připlácí než se mu Europa tíhou nepropadne do Austrálie. Vzhled vozu je ne všemi lidmi hodnocen zrovna kladně za což můžou přední světlomety zapuštěné do přídi a jsou překryty sklem, ale jak to již tradičně bývá: jednomu se nezavděčíš a druhého potěšíš a mě se to líbí.

pokud jste si všimli, tak stavba Europy nasvědčuje, že se v zádí umístí i jiný motor. Co to však bude? Možná něco od Toyoty s kompresorem, možná kompresorem dopovaný šestiválec z konceptu APX. Jedná se pouze o nepodložené domněnky, ale nechme se překvapit.

Bráškové a sestřičky: Lotus Elise   Lotus Exige   Lotus Elise GT1   Lotus 340R

  Lotus Cicuit Car

 Lotus Europa S