Lotus Elan M 100 (1989-1994)


Od roku 1983 se začalo pracovat na novém projektu dvoumístného otevřeného vozidla s motorem vepředu a pohonem předních kol. Na tomto projektu s označením X100 automobilka Lotus spolupracovala s firmou Toyota. Roku 1986 byl vývoj vozidla ukončen. Příčinou bylo odkoupení značky Lotus firmou General Motors, ale o dva měsíce později se znovu vývoj rozběhl. Nyní však neasistovala firma Toyota, ale Isuzu. Na designu vozu bylo přizváno několik designérů včetně firmy Ital Design, vítězem konkurzu se stal ovšem Peter Stevens, který byl tím časem hlavní designér automobilky Lotus.

Rám automobilu byl opět páteřový, svařený z ocelových výlisků. Přední náprava byla lichoběžníková doplněná o zkrutný stabilizátor. Zadní náprava byla odvozena z modelu Excel, ale spodní rameno nebylo dělené, ale vcelku. Tím tvořilo jakýsi lichoběžník spojený z tlumičem, obdobně jako u nápravy McPherson, doplněné o zkrutný stabilizátor. O odpružení se starala kombinace tvrdších tlumičů a měkčích pružin s dlouhými drahami. Tato kombinace měla zajišťovat perfektní jízdní vlastnosti. Brzdy byly od počátku na všech kolech kotoučové doplněné o posilovač brzdného účinku.

Motor byl použit od firmy Isuzu bez větších změn. Ale tento motor pomáhali vyvíjet technici od Lotusu. Motor měl čtyři ventily na válec se dvěma vačkovými hřídelemi. Motor o zdvihovém objemu 1588cm3 se dělal ve dvou variantách: s atmosférickým plněním nebo s plněním pomocí turbodmychadla firmy IHI. Atmosférická verze dosahovala výkonu 130k při 7200ot/min a točivým momentem 142 Nm při 4200 ot/min. Přeplňovaná verze disponovala výkonem 165 k při 6600 ot/min a točivým momentem 201 Nm při 4200 ot/min. U verze S2, která byla doplněna o katalyzátor měla výkon 155 k při 6600 ot/min a točivý moment 200 Nm při 4200 ot/min. Verze S2 se nedělala bez turbodmychadla. Všechny modely měli pětistupňovou manuální převodovku.

 Rentegenový pohled na M100, Motor Lotus Elan Turbo

Karosérie byla sklolaminátová otevřená a skládala se z 54 samostatných dílů. Výraznými prvky byly vyklápěcí světlomety nebo na zadním víku kufru zapuštěný přítlačný spoiler. Vůz byl navržen s citem a s nataženou střechou dosahoval automobil koeficientu odporu vzduchu 0,34, bavíme se o kabrioletu s plátěnou střechou! Při lisování laminátových dílu byla použita technologie VARI pro dosažení co nejlepších vlastností. Interiér automobilu byl jednoduchý, ale dostatečně přehledný a celkem i útulný. Pozice za volantem byla perfektní. Vůz dosahoval hmotnosti 997 kg popřípadě u druhé série 1060 kg.

Verze S2 se představila roku 1994, šlo jen o to zbavit se zbylých 800 motorů Isuzu. Model byl představen jako limitovaná série s více jak 100 změnami oproti předchozím verzím. Nově bylo přepracováno zavěšení kol, řízení, nová kola, již zmíněný třícestný katalyzátor a další. Elan S2 dosahoval celkem solidní maximální rychlosti 211km/h. Verze bez katalyzátoru 217 km/h a Elan bez turba 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládal za 6,8 s případně 6,6 s (bez kat.), nebo 7,6 s verze bez turbodmychadla. Celkem bylo vyrobeno 3857 kusů první série a 800 vozů série druhé. Americké verze jste rozeznali podle delšího předního nárazníku kvůli Americkým předpisům. Úprava byla provedena citlivě a vůz si ponechal elegantní siluetu.

 Lotus Elan, Lotus Elan Pohled na interier


Starší příbuzní: Lotus Elan