Ford / Lotus Cortina (1962-1966)


Cortina byla nejprodávanějším vozem v historii britského automobilového průmyslu. Během čtyř a půl roku se jich vyrobilo přes milión. V roce 1963 k sedanu přibyl model Cortina GT a slavný Lotus Cortina. Ford Cortina byl reakcí společnost Ford of Britain na německý Ford Taunus, vyráběný v tamním závodě. Práce na vytvoření konkurence pro Taunus začaly v r 1960, projekt byl pracovně označen Arcibishop (arcibiskup). U Cortiny byla perfektně zvládnuta koncepce výroby a její plánování, tedy to co v té době nebylo zvykem a dnes je to samozřejmostí. Název Cortina byl odvozen od místa konání zimních olympijských her v roce 1960, Cortina d'Ampezo v italských Alpách. Auto bylo poprvé představeno na autosalonu v Londýně a od té doby se tento kvalitní a poměrně levný vůz začal prodávat ve velkém. Existovala i verze kombi. Výroba Cortiny byla pro Ford velmi zisková.

Výchozím bodem pro vytvoření Cortiny byl sedan Ford Classic. Byla snížena hmotnost jeho karoserie o 110 kg, díky stanovení metod používaných v letectví, a také odstraněním dna zavazadlového prostoru, jehož funkci převzala vrchní část palivové nádrže. Byla vytvořena také nová, pohledně vytvarovaná karoserie. Designérem byl  Roy Brown, který měl dříve na starosti nepovedený americký Ford Edsel. Po tomto nezdaru přešel do britského Forda a designem Cortiny si jednoznačně napravil reputaci. U tohoto auta se uplatnila osvědčená koncepce čtyřválce 1,2l s rozvodem OHV. Zadní část podvozku byla osazena půleliptickými pery a přední vzpěrami MacPherson. 

Cortina GT

Tento vůz byl vybaven výkonným 1,5 litrovým motorem a karburátorem značky Weber, se kterým auto dosahovalo rychlosti 150 km/h. GT měla navíc vepředu kotoučová brzdy a vyráběla se pouze v dvoudveřovém provedení. GT zaznamenala odbytový úspěch stejně jako "klasická" Cortina, a sbírala vavříny v různých závodech.

Lotus Cortina

Ještě lehčí a rychlejší než verze GT byla verze, který vystupovala pod jménem Lotus. Přišla na trh stejně jako GT v roce 1963. Kapotu a víko zavazadlového prostoru měla z hliníku a poháněl ji motor 1,6 litru s dvojicí vačkových hřídelů OHC. Tento motor byl převzat od Lotusu Elan. U tohoto auta byl systém zavěšení zadních kol nahrazen systémem vlečených paprskových ramen s vinutými pružinami a vzpěrami tvaru písmene A navržených firmou Lotus. Toto zavěšení se ovšem brzy ukázalo jako nevyhovující, a tak od října 1963 se začalo používat opět původní zavěšení. Automobil bylo možné sehnat pouze v dvoudveřovém provedení a jediném odstínu krémové barvy se zeleným bočním pruhem. Na tomto autě se výrobně podílel spíše Lotus než Ford. Lotus Cortina byl ve své době králem jak silnic, tak závodních okruhů.

 

 

Délka: 4267 mm
Šířka: 1575 mm
Výška: 1422 mm
Rozvor náprav:  2489 mm
Rozchod kol: 1257 mm
Pohotovostní hmotnost: 800 kg
Motor: čtyřválec 1,2 l, rozvod OHV, 36 kW při 4800 ot. min, točivý mom. 85 N.m/2700 ot. min. 
Převodovka: čtyřstupňová s přímým řazením
Pohon: zadní kola
Nejvyšší rychlost: 121 km/h, GT- 149/km/h, Lotus- 170 km/h
Zrychlení 0-100km/h 22,6 s
Vyrobeno kusů (všechny typy): 1 014 102