Lotus Mark I - VI



Lotus Mark I

1948 byl rok, kdy se oficiálně představil první vůz se jménem Lotus. Vůz byl upravený Austin 7 na triálové závody. Colin Chapman si přivydělával tím, že kupoval auta v nepříliš dobrém stavu a pak je dával dohromady a prodával je dál do světa, tento podnik měl se svými dvěma kamarády kteří od toho později upustili a Colinovi zůstal nepojízdný Austin 7. Colin ho odtáhl do jedné garáže, kde ho začal přestavovat na triálové závody. Přestavba se nesla v duchu odlehčování s novou karosérii a vůz dostal též nové brzdy a kola z Fordky. Chapmanova snoubenka Hazel Williams nechtěla, aby se výtvor Colina jmenoval stejně jako ostatní triálové speciály postavené na podvozku Austin 7 a to sice Austin Special, proto mu vymyslela jméno Lotus. Tento model se ještě téhož roku dočkal prvního místa.

 Lotus Mark I


Lotus Mark II

Rok poté, tedy 1949, prošel mark I pár změnami. Nový byl motor převzat z Fordu o objemu 1172 cm3 a výkonu 30 k, též nové byly prvky na karoserii a rámu které vedly k snížení hmotnosti a model již i vypadal lépe. Model dostal do rukou tehdy slavný triálový závodník Mike Lawson, který sním vyhrál hned v prvním závodě a poté následovala řada dalších vítězství. Vzhledem k tomu, že model Mark I se nedochoval, tak Mark II je první dochovaný exemplář vozu automobilky Lotus.

 Lotus Mark II>


Lotus Mark III

1951 byl rok, kdy se představil nový model konstrukce Colina Chapmana. Jako základ posloužil zase Austin 7 ze kterého si nyní bral pouze nápravy a motor o objemu 747 cm3 který však byl upraven: dostal rozdvojené sání a dvojicí karburátorů Stromberg. Rám vozidla byl kompletně vlastní konstrukce. Jednalo se o trubkový rám posazený do lehké hliníkové karoserie. Vůz byl určen hlavně pro okruhové závody, ale vídán byl i na triálových tratí. V klubových závodech byl dokonce natolik úspěšný díky nízké hmotnosti, že pořadatelé museli pozměnit pravidla, která se týkala konstrukce vozidel. Mark III se pyšnil ještě jedním prvenstvím. Jednalo se o první model který byl prodán i soukromému vlastníkovi. Pro tento účel byl vyroben ještě jeden model který již měl motor Ford o objemu 1100 cm3. Nový vlastník modelu Mark IIIb, jak byl druhý (zákaznický) typ pojmenován, si koupil jistý Adam Currie.

 Lotus Mark III


Lotus Mark IV

Další trialový speciál se představil roku 1952, kdy Chapman použil zase techniku osvědčeného modelu Austin 7. Nový model vycházel z modelu Mark II, ale rám již byl vlastní konstrukce jednalo se o trubkový prostorový rám který byl posazen na upravené nápravy Austin 7, posádku chrání již tradičně hliníková karoserie která vozidlu zaručovala nízkou hmotnost. Zajímavostí je, že rám vážil pouhých 30 kilogramů.

 Lotus Mark IV


Lotus Mark VI

Roku 1953 se představil další model se jménem Lotus. Nyní se jednalo už o vozidlo, které bylo určeno nejen pro silniční provoz, ale i pro okruhy. Již nepocházel konstrukčně z Austinu 7, což byl velký krok vpřed pro Chapmanovu firmičku. Rám byl vlastní konstrukce, jednalo se o prostorový trubkový rám o hmotnosti 25 kg a zpevněný hliníkovými výlisky. O vedení kol se starají nápravy převzaté z Ford Popular. Vepředu byla náprava rozpůlena a upravena tak, aby vznikla výkyvná náprava. Vzadu zůstala beze změn. Velkou zvláštností té doby bylo i odpružení. Na to, že se jednalo o okruhový speciál, měl vůz celkem měkké odpružení. To bylo dáno měkčí volbou pružin s enormně dlouhým chodem a tvrdšími tlumiči. Takovéto nastavení napomohlo vozu k perfektnímu kontaktu s vozovkou a snižovalo možnost odskakování narozdíl od tvrdých kombinací konkurence. Jako základní motor byl určen motor z vozu Ford Consul se sníženým objemem na 1500 cm3, ale k vidění byly i jiné motory, nejčastěji z dalších Fordů v kombinaci s třístupňovou převodovkou, nebo z MG a Climax v kombinaci z čtyřstupňovou převodovkou a samosvorným diferenciálem. Bylo vyrobeno celkem 110 kusů tohoto modelu s tím, že některé kusy se dostali i za hranice Velké Británie. Model Mark VI se stal prvním opravdu sériovým vozidlem automobilky Lotus, ale dodával se pouze jako stavebnice.

 Lotus Mark VI