Lotus Historie


Automobilka pod záštitou jména Lotus je na světě jen něco málo přes padesát let. Cesta od malé firmičky vyrábějící na zakázku jednoduchá soutěžní auta až po sebevědomou společnost dnešních rozměrů byla leckdy trnitá. Celá historie je protkána závodními vozy a jejich úspěchy, a nejen díky nim byl Lotus schopen dělat jedna z nejlepších sportovních aut na světě. V této automobilce se vystřídalo během let množství velmi kvalitních konstruktérů a designérů. Dnes kdy je jméno Lotus celosvětově respektováno nejen jako výrobce sportovních vozů, ale i jako uznávaná autorita v oblasti inženýringu a konstrukce je právě ta správná chvíle si tuto cestu plnou vavřínů, ale i horkých chvil připomenout……..

Jak to všechno začalo?

Colin Anthony Bruce Chapman (proto CABC ve znaku Lotus) byl profesí konstruktér stejně jako závodní jezdec. Své první auto, MARK 1 postavil v roce 1948. Tento výjimečný člověk, jedněmi považován za individualistu, druhými za génia začínal s prací na automobilech v přechodných prostorách u rodičů své přítelkyně a pozdější ženy Hazel Williams. Byl vybaven jen strojní vrtačkou a svými odbornými znalostmi.

Poté co Chapman dokončil vysokou školu jako diplomovaný konstruktér, nastoupil na plný úvazek do královského vojenského letectva RAF. Avšak ani v této době se nepřestal věnovat autům a zkonstruoval své druhé „dítě“ MARK 2 . V roce 1951 následoval první okruhový model MARK 3.

 Lotus Mark I, Lotus Mark II, Lotus Mark III
 Lotus Mark I, Lotus Mark II, Lotus Mark III

Historie se začíná psát pod jménem Lotus

V roce 1952 Chapman založil společnost Lotus Engineering Company. Ruku v ruce s tím přišel na svět nástupce Mk.2 označený MARK 4. Nedlouho poté vyjel z bran Chapmanových dílen první skutečně sériový vůz MARK 6, vyrobený ve 100 exemlářích. Pokud se ptáte kam zmizel model MARK 5 tak vězte, že se mělo jednat o vůz který měl být schopen dosáhnout rychlosti 100 mil za hodinu, avšak nepovedlo se a tudíž nebyl uveden.

 Lotus Mark IV, Lotus Mark VI
 Lotus Mark IV, Lotus Mark VI

V roce 1954 byl zformován závodní tým Lotus a užívajíce aerodynamický model MARK 8 dosahoval již od začátku solidních úspěchů. V této době se již Chapman věnoval na plný úvazek budování malé továrny. Díky úspěchu Mk. 8 se rozhodl pustit do tvorby podobných vozů jak s menšími tak i většími motory. Konkrétně šlo o MARK 9 a velký 2 litrový Mark 10 Lotus se také toho času stává členem Svazu výrobců a prodejců automobilů, což mu umožňuje předvádět své vozy na Earl’s Court Motor Show a dostat se tak více do povědomí veřejnosti.

Dalším modelem byl Lotus Eleven, jeho zvláštností bylo, že byl prvním Lotusem místo čísla označovaným písmeny.

 Lotus Mark 8 a Lotus Mark 10, Lotus Mark 9 a Lotus Eleven
 nahoře: Lotus Mark 8 a Lotus Mark 10 a dole: Lotus Mark 9 a Lotus Eleven

Zrodila se Legenda

Psal se rok 1957. Nadpis je více než na místě. Někteří z Vás už vědí o čem je řeč. Přeci o nesmrtelném Lotusu Seven. Tento silniční automobil byl vytvořen jako nízko-nákladový, ale zároveň nekompromisní sporťák poskytující skvělé výkony. Byl vyráběn především ve formě stavebnice což srazilo cenu natolik, že se stal velmi oblíbeným mezi fandy jak dovádění na silnicích tak i závodění na okruzích. Tento model byl natolik úspěšný, že ho Lotus produkoval až do roku 1973. Tehdy byla výrobní práva prodána společnosti Caterham, který jej vyrábí dodnes. Po boku modelu Seven byl na Londýnské Motor Show vystaven Lotus Type 14 neboli Elite. Byl to první uzavřený vůz od Lotusu a také jedno z nejlépe zkonstruovaných aut své doby. Elite dosáhl značných úspěchů na závodních tratích, bohužel však vysoké náklady na vývoj a výrobu se nikdy nezaplatily a Lotusu způsobily nezanedbatelné ztráty.

 Lotus Type 14 Elite, Lotus Seven
 Lotus Type 14 Elite, Lotus Seven

Vstup do podniku Formule 1

Roku 1958 Colin Chapman založil společnost Group Lotus plc, pod kterou nyní vozy a konstrukční řešení této značky spadaly. Významnější však v tomto roce byl vstup do formule 1. Vše začalo modelem Type 12 určeným pro závody Formule 2. Následoval Type 15, což byla upravená verze Lotusu Eleven, na které Chapman spolupracoval s Tonym Vandervellem. Type 15 se pod jménem Vanwall Grand Prix Car stal vítězem poháru konstruktérů roku 1958. V té době již byl konečně dokončen Type 16 určený právě pro závody formule 1.

V roce 1959 se továrna stěhuje z Hornsey na předměstí Londýna do vhodnějších prostor v Cheshuntu. Tam se rozbíhá výroba nástupce Lotusu Eleven, Typu 17, avšak tento model ztroskotal na problémech s ovladatelností a nikdy nedosáhl úspěchu na závodní trati.

 Lotus Type 15, Lotus Type 16, Lotus Type 17
 Lotus Type 15, Lotus Type 16, Lotus Type 17

Vzadu uložený motor

Řada úspěchů závodních vozů Cooper v předchozích sezónách přesvědčila Chapmana, aby se pokusil vytvořit návrh vozu také s vzadu uloženým motorem. Z návrhu se stala brzy realita a roku 1960 vyjela z bran závodu upravená verze Typu 12 s názvem Type 18. Byla použitelná jako vůz pro formuli 1 i formuli 2 a kategorii formula junior. Okamžitý úspěch tohoto modelu v závodech proti Cooperům přesvědčil jednoho z vlastníků závodních týmů Roba Walkera k objednání Typu 18 pro svou největší hvězdu Stirlinga Mosse. Ten s ním vyhrál Grand Prix Monaka a to bylo první z řady mnoha vítězství vozů Lotus ve formuli 1. V roce 1960 ještě stihl být představen nástupce Typu 15 označený Type 19.

 Lotus Type 12, Lotus Type 18, Lotus Type 19
 Lotus Type 12, Lotus Type 18, Lotus Type 19

Aby se Lotus udržel v popředí juniorských závodů, tak Chapman zkonstruoval Type 20 na základech Typu 18, avšak s menšími díly. O necelých šest týdnů později byl uveden nový model pro Formuli 1 s označením Type 21. Vyhrál jen jednou, a to ve Watkins Glenn v USA s Innes Irelandovou za volantem. Přesto to stačilo na uhájení pozice finalisty v šampionátu F1.

 Lotus Type 20, Lotus Type 21
 Lotus Type 20, Lotus Type 21

Lotus se zařazuje po bok velkých výrobců sportovních automobilů

Psal se rok 1962, když Lotus přestavil svůj silniční sportovní model Elan. Až do této chvíle byla převažující část výroby Lotusu soustředěna na závodní vozy a formule. Nadčasové tvary a typicky „Lotusovsky“ skvělé parametry spolu s přijatelnou cenou způsobily, že se z vozu stal hit. Za 11 let výroby se prodalo 12 tisíc exemplářů.

 Lotus Elan
 Lotus Elan

Hvězda Lotusu a Jima Clarka září naplno

Rok 1962 byl pro Lotus mimořádně plodný i v oblasti závodních vozů. Prvním byl v tomto roce Type 22 pro juniorskou kategorii. Následován byl svou „dospělou“ sestrou Type 23.

 Lotus Type 22, Lotus Type 23
 Lotus Type 22, Lotus Type 23

Type 24 byl novým vozem pro Formuli 1 této sezóny, avšak byl zastíněn souběžně vyvíjeným Type 25. Ten ukázal světu nové konstrukční prvky a potvrdil tak pozici Colina Chapmana jako brilatního tvůrce závodních vozů. S Typem 25 vyhrál Jim Clark velkou cenu Formule 1 ve Velké Británii, Belgii, USA a Mexiku.

 Lotus Type 24, Lotus Type 25
 Lotus Type 24, Lotus Type 25

Roku 1963 byla uvedena juniorská verze Typu 25 označená Type 27. Důležitější však byl první závodní Lotus určený pro závody zámořské série INDY. Ten s názvem Type 29 a špičkovým poměrem 800 koní na tunu dojel nakonec v závodě INDY 500 pod vedením Jima Clarka na 2. místě.

 Lotus Type 27, Lotus Type 29
 Lotus Type 27, Lotus Type 29

Spolupráce s Fordem

V roce 1963 vznikl též Lotus Cortina, který představoval nejsportovnější a zároveň závodní verzi Fordu Cortina. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Tento společný podnik Fordu a Lotusu byl výhodný pro oba dva: Fordu dodal tolik chybějící sportovní image a zároveň Lotusu pomohl k posílení jeho finanční stability.

 Lotus Cortina
 Lotus Cortina

Rok 1964 byl ve znamení závodních vozů. Nový Type 30 byl prvním autem sestrojeným pro tým Group 7 Racing. Následovali Type 31 ,32 a 33 určené pro formuli 3, 2 a Tasman, stejně jako Formuli 1. Type 33 byl evolucí Typu 25 se skořepinovou konstrukcí.

 Lotus Type 31,Lotus Type 30, Lotus Type 32,Lotus Type 33
 nahoře: Lotus Type 31 a Lotus Type 30 a dole: Lotus Type 32 a Lotus Type 33

Po úspěchu Type 29 v INDY byl postaven nástupce v podobě Typu 34 s motorem Ford Quad Cam 4195cc, který byl nasazen do závodů v letech 1964/65.

Rok 1965 byl ve znamení dvojitého vítězství týmu Lotus. Vítězství v poháru konstruktérů i v šampionátu jezdců ve Formuli 1. K tomu opět pomohl výborný Jim Clark za volantem Type 33, který navíc přidal i vítězství v slavném INDY 500 s novým rychlostním rekordem na Type 38: 150,686 mph.

 Lotus Type 34 a Lotus Type 38
 Lotus Type 34 a Lotus Type 38

Dále byl vytvořeny závodní Type 39 Tasman Car a Type 40 Sports Racer.

Na silnici se v tom samém roce objevuje Lotus Elan ve verzi s pevnou střechou – coupé. Jedná se o první luxusní kupé od Lotusu.

 Lotus Elan coupé a Lotus Type 39, Lotus Type 40
 Lotus Elan coupé a Lotus Type 39, Lotus Type 40

Stěhování do Hethelu, Hrabství Norfolk

Další a dodnes poslední stěhování zažil Lotus v roce 1966. Jako vhodné místo bylo vybráno bývalé americké letiště z dob 2. světové války ve městě Hethel. Továrna pokrývá plochu 55-ti akrů a je u ní 2,5 míle dlouhý testovací okruh.

 Okruh Hethel

Lotus vědom si benefitů uprostřed uloženého motoru u závodních vozů se rozhodl zkonstruovat takový vůz i pro silnice. Výsledkem se stal V roce 1966 Type 46 Europa. Levný sportovní vůz s Motorem z Renaultu 16. V tisku se mu dostalo vřelého přijetí díky dobrým jízdním vlastnostem. Velmi brzy po uvedení základní Europy již začaly práce na závodní verzi s motorem Cosworth. 6 měsíců po uvedení Europy debutoval Type 45 Lotus Elan S3 .

 Lotus Elan  a Lotus Europa
 Lotus Elan a Lotus Europa

Jim Clark v tomto roce dojel na Type 38 v INDY 500 na 2. místě i přes fakt, že jeho vůz trpěl problémy se silnou přetáčivostí. V tomto roce byly ze závodních vozů uvedeny Type 41 pro formuli 2 a 3. Dále pak Type 42 a 42f pro Indianapolis, ale ty byly použity až v roce 1967. Type 43 pro formuli 1 a Type 44 pro formuli 2.

 Lotus type 41 a Lotus Type 43, Lotus Type 44
 Lotus type 41 a Lotus Type 43, Lotus Type 44

Rok 1967 byl svědkem velkého pokroku. Lotus vybavil svůj Type 49 legendárním motorem Cosworth-Ford DFV V8. Tento motor určoval pravidla ve formuli 1 po dalších 10 let a Lotus byl první kdo ho použil ve svém voze. Type 49 s tímto motorem řízen Jimem Clarkem vyhrál hned 1. závod, holandskou velkou cenu a zajel dalších 11 pole position. Z formulí byl uveden v tomto roce ještě Type 48 pro juniorské závody.

 Lotus type 48 a Lotus Type 49
 Lotus type 48 a Lotus Type 49

Rok 1967 měl svůj význam i v oblasti silničních vozů. Ford přizval Lotus k vývoji nové Cortiny Mk.2 , ten byl však montován výhradně Fordem, a proto nedostal typové označení Lotusu. Dále byla představena prostornější verze Elanu: Type 50 Elan +2. Měl kompletně jinou šasi než standardní Elan a vzadu bylo místo pro 2 děti, takže rodinný sporťák. Luxusnější specifikace Elan +2S byl první vůz od Lotusu, který nebylo možné koupit i ve formě stavebnice nýbrž pouze jako hotový vůz.

 Lotus type 48 a Lotus Type 49
 Lotus type 48 a Lotus Type 49

Ztráta Jima Clarka

Rok 1968 nebyl tragický jen pro československo díky napadnutí vojsky Varšavské smlouvy, ale i pro závodní tým Lotus. Hrdinský a talentovaný jezdec Jim Clark podlehl smrtelnému zranění při závodě formule 2 na Hockenheimringu. Závodní svět byl zdrcen.

 Jim Clark a Colin Chapman
 Jim Clark, Jim Clark a Colin Chapman snad nejlepší souhra konstruktéra a závodnika co kdy byla

Chapman v tomto roce získal sponzora Gold Leaf Tobacco a jeho formule byly nyní obarveny známou kombinací červené, zlaté a bílé barvy. Lotus také v tomto roce vytvořil svůj první závodní vůz s pohonem všech 4 kol, konkrétně pro INDY. Nasadil do závodu 2 vozy, jeden sice dojel pole position, ale nakonec oba selhaly pro technické problémy a závod nedojely. V tomto roce byly také představeny vozy Type 57 a 58 pro formuli 1 a 2 se zadní nápravou typu De Dion.

Ze silničních vozů se představila Type 54 Europa S2, nejprve pouze pro export do kontinentální Evropy, ale již za rok i s pravostranným řízením pro domácí trh.

Roku 1969 Chapman předělal Europu, aby vyhovovala federálním standardům a mohl začít exportovat i do USA. Ano Europa díky rozsáhlému vývozu uspěla.

Tento rok byl ze silničních automobilů představena ještě verze Seven S4. Tato verze Sevena měla za cíl být více přístupná široké veřejnosti v rozlehlejší síti dealerů.

 Lotus Europa S2 a Lotus Seven S4
 Lotus Europa S2 a Lotus Seven S4

Ze závodních vozů byl uveden Type 63 pro formuli, avšak nebyl úspěšný. Lepších výsledků dosahoval předchůdce Type 49. Dále představeny Type 59 pro formuli 2 a 3, Type 61 formule Ford a prototyp Type 62.

 Lotus Type 61, Lotus Type 62 a Lotus Type 59, Lotus Type 63
 Lotus Type 61, Lotus Type 62 a Lotus Type 59, Lotus Type 63

Famózní Elan Sprint

V lednu 1970 debutoval Elan Sprint s novým 126 koňovým motorem. Později v tomto roce byl tento motor montována i do verze +2S, nyní pojmenované +2S 130.

Ve světě závodů v tomto roce Lotus zkonstruoval inovativní Type 72 pro formuli 1. Měl speciální pružiny a uprostřed uložené chladiče, což způsobilo že přední část byla extrémně plochá a aerodynamická. Tento vůz vyhrál pohár konstruktérů i šampionát jezdců se skvělým Jochenem Rindtem za volantem, avšak celá historie měla smutný konec. Jochen Rindt se zabil na okruhu v Monze před konzem sezony.

Dále byly představeny tento rok Type 69 pro formuli 2 a Type 70 pro formuli 5000.

 Lotus Type 69, Lotus Type 70 a Lotus Type 72
 Lotus Type 69, Lotus Type 70 a Lotus Type 72

Europa prochází změnami

Rok 1971 byl ve znamení velkých úprav úspěšného modelu Europa. Byla zrevidována její ovladatelnost, zvětšen prostor v kabině a lehce oživen vzhled. Největší změnou bylo však nahrazení dýchavičného motoru z Renaultu 16 motorem Lotus-Ford Twin Cam s výkonem 105 koní. Takto upravená Europa dostala označení Type 74 Europa Twin Cam.

Za zmínku v tomto roce patří i představení jiného nového motoru odvozeného ze závodního s označením type 907 16-valve Twin Cam o objemu 1973ccm s výkonem 140 koní. Tento motor byl nejen výkonný, ale rovněž i s rezervou splňoval všechny emisní limity. Lotus ho prodal společnosti Jensen, které ho použila ve vozech Jensen-Healey. Není ovšem žádné tajemství, že již tehdy Lotus uvažoval o jeho použití i ve svém vlastním automobilu.

 Lotus Type 74 Europa Twin Cam a Jensen Healey
 Lotus Type 74 Europa Twin Cam a Jensen Healey

Další úspěšné roky pro Team Lotus

Rok 1972 byl ve znamení dvojitého vítězství ve formuli 1. S Type 72 Lotus obhájil jak pohár konstruktérů, tak i šampionát jezdců pod vedením nové hvězdy Emersona Fittipaldiho. To vše ve voze v barvách sponzora John Player Special, které budou asi navěky spjaty s působení Lotusu ve formuli 1.

Úspěch ve formuli měla reflektovat limitovaná edice silniční Europy s názvem Europa Special v černo-zlatém zbarvení John Player Special. Byla vybavena motorem z Elana s výkonem 126 koní a novou 5-ti stupňovou převodovkou Renault.

Giorgetto Giugiaro a jeho studio Ital Design také v tomto roce představují první raný koncept budoucího modelu M70 Esprit postavený na šasi Europy.

Roku 1973 byla díky nějakému zmatku pojmenována nová formule Type 74, tedy stejně jako silniční model Europa Twin Cam. To ale nic nezměnilo na tom, že tato formule byla známa spíše pod názvem Texas Star podle jména sponzora. Lotus v tomto roce vyhrál pošesté pohár konstruktérů a v šampionátu jezdců dojel Emerson Fittipaldi druhý a Ronnie Peterson třetí.

 Lotus M70, Lotus Type 74 Texas Star
 Lotus M70, Lotus Type 74 Texas Star

Nový model Elite

Rok 1974 je ve znamení atraktivně tvarovaného silničního modelu Type 75 Elite . Je to vůbec první 4 sedadlový vůz od Lotusu, a také první kdo používá motor type 907 16-valve (vzpomínáte na Jensen ?). Tentokrát vyladěný na 160 koní. I přesto, že byl Elite mnohem luxusnější než kterýkoliv předchozí model, je to stále velice sportovní vůz na tradičním páteřovém rámu.

Ve světě závodů tento rok ukázal nový Type 76, také titulován jako John Player Special Mk.1. Tento závodní automobil ukázal světu Chapmanův nový 4-pedálový systém (Spojka, brzda, brzda, plyn).

 Lotus Type 75 Elite, Lotus Type 79
 Lotus Type 75 Elite, Lotus Type 79

Představuje se nová legenda: Esprit

Ano rok 1975 znamenal příchod sportovního vozu, který byl autoritou světa sportovní aut až do doby zcela nedávné. Konkrétně to vše začalo na Pařížském autosalonu, kde se „exoticky řezaný“ Type 79 Esprit ukázal spolu s další novinkou, modelem Type 76 Eclat v uspořádání 2+2. Oba pohánění motorem type 907 o 160-ti koních. Toho roku též Lotus obdržel trojici medailí na autosalonu v Londýně. Po jedné pro Esprita a Eclata, poslední pak pro Elite. Elite téhož roku získal další ocenění: DON Safety Trophy od ministerstva dopravy Velké Británie za dosud nevídanou bezpečnost tohoto typu vozu a zároveň za nízký obsah emisí výfukových plynů.

 Lotus Type 76 Excel, Lotus Type 79 Esprit
 Lotus Type 76 Excel, Lotus Type 79 Esprit

Výročí 10-ti let fungování komplexu v Hethelu

Při příležitosti oslav desátého výročí fungování komplexu navštívil roku 1977 továrnu Vévoda z Kentu.

Taktéž je tohoto roku představen nový závodní vůz Type 77 pro formuli 1. Je první vozem s nastavitelným podvozkem. Lotus nemajíce od roku 1974 žádné vítězství v šampionátu s ním začíná fenomenální éru 2 let nepřetržitých vavřínů s kvalitním jezdcem Mariem Andrettim.

 Lotus Type 77
 Lotus Type 77

Jmenuji se Bond……James Bond

Tento nejoblíbenější britský špion roku 1977 ve filmu Spy who loved me střílel rakety a proměněn v ponorku udělal nezapomenutelný dojem s novým Espritem. I díky tomuto filmu začala hvězda tohoto vozu brzy stoupat. Princezna Anna navštívila tento film na jeho londýnské premiéře.

Lotus také opět pokračuje ve vítězném tažení na závodních okruzích formule 1. S novým Type 78 řízeným Mariem Adrettim, Gunnarem Nilssonem a na konci sezony Ronniem Petersonem obhajuje dohromady 5 vítězství v šampionátu což stačí na 2. místo v poháru konstruktérů.

 Lotus Esprit a Lotus Type 78<
 Lotus Esprit a Lotus Type 78

Zpět k závodům

Roku 1978 Team Lotus opět získává vítězství v poáru konstruktérů i šampionátu jezdců s pilotem Mariem Andrettim. Andrettiho „ořem“ byl po většinu sezony Type 79 jinak také zvaný JPS Mk.IV. Tento model opět potvrdil Chapmanova génia v oblasti konstrukčních inovací. Vůz měl výborně vyřešenou aerodynamiku a proudění vzduchu umožnilo velmi pevnou přilnavost k vozovce.

Jako oslavu vítězství vyrobil Lotus 100 kusů nového Esprita S2 v barvách John Player Special.

Talent inženýrů Lotusu byl čím dál více oceňován. Konkrétním příkladem toho byla roku 1978 žádost Chrysleru UK (Talbot) s vývojem jejich nového super-výkonného modelu Talbot Sunbeam. Rallye derivát na základě spolupráce Lotusu s Talbotem zvítězil později ve světovém šampionátu v rallye v roce 1981.

Roku 1979 krom toho, že továrnu v Hethelu navštěvuje Vévoda z Edinburghu, tak je uveden nový vůz pro formuli 1 navazující na úspěšný Type 79 s označením Type 80 přezdívaný „bezkřídlý div“ (wingless wonder). U tohoto modelu mělo dojít k maximalizaci přítlačného efektu k vozovce díky nové konstrukci křídel, avšak série špatných výsledků v závodech donutila Tým Lotus opět nasadit původní Type 79.

 Lotus Type 79 Talbot Sunbeam a Lotus Esprit S2
 Lotus Type 79 Talbot Sunbeam a Lotus Esprit S2

Esprit cení zuby

Kulatý rok 1980 byl ve znamení nového Type 82 Espritu Turbo. Tento nový model byl představen na párty v děsivém stylu pro nového sponzora Týmu Lotus, společnosti Essex Petroleum. Nové Turbo mělo motor o objemu 2,2 litru a výkon 210 koní stejně jako parametry hodné supersportu. Všechny modely Lotusu byly nyní vybavovány atmosféricky plněnou verzí motoru 2,2. Elite a Eclat navíc dostaly nové interiéry a přístrojové panely.

Řada modelů silničních vozů Lotusu byla tak nyní složena z Elitu S2, Eclatu S2, Espritu S 2,2 a Espritu Turbo.

Během sezony 1980 Lotus postavil formuli Type 81 a prototyp formule Type 86 s dvěma odlišnými šasi, na kterých testoval různé aerodynamické součásti.

 Lotus Type 86 model, Lotus Eclat, Lotus Elite, Lotus Type 81 Lotus Esprit Turbo
 nahoře Lotus Type 86 model, Lotus Eclat, Lotus Elite a dole Lotus Type 81 Lotus Esprit Turbo

Esprit opět září ve filmu

V roce 1981 se objevuje po boku agenta 007 ve filmu „For Your Eyes Only“ opět Lotus Esprit, tentokrát ve verzi Turbo v nezapomenutelné měděné barvě a s lyžemi upevněnými na střeše.

Lotus také v tomto čase začleňuje podvozek a šasi z modelu Turbo do běžného atmosférického modelu. Tím se mu podaří výrazně snížit výrobní náklady. Je nutno podotknout, že se Esprit vyráběl v atmosférické i Turbo verzi stále ve stejných nevelkých sériích. Byla to těžká doba pro všechny automobilky, tím spíš pro tak malou jakou byl Lotus.

Pro sezonu 1981 formule 1 je vyvinut nový Type 88 s dvojitým šasi, ale ten je nakonec vyřazen ze závodů. Jezdci Nigel Mansell a Elio De Angelis závodí s Type 87.

 Lotus Esprit Turbo, Lotus Type 88 a Lotus Type 87
 Lotus Esprit Turbo, Lotus Type 88 a Lotus Type 87

16. 12. 1982 umírá génius

Středa 16. prosince je tragédií pro Lotus i celý tehdejší svět F1. Umírá zakladatel, vlastník a hlavní osobnost dosud spjatá se jménem Lotus. Člověk jehož motto: „přidáme trochu lehkosti“ ho bude ještě dlouho připomínat. Colin Anthony Bruce Chapman umírá ve věku 54 let.

Ještě před touto smutnou událostí je toho roku představen nový model s uspořádáním 2+2 Type 89 Excel poháněný atmosférickým 2,2 litrovým motorem o 160-ti koních.

Lotus tohoto roku vítězí první závod šampionátu formule 1 a zároveň je to poslední vítězství slavného motoru Cosworth DFV V8.

 Colin Anthony Bruce Chapman u Lotus Esprit S2, Lotus Excel
 Colin Anthony Bruce Chapman u Lotus Esprit S2, Lotus Excel

Aktivní podvozkový systém

Ačkoli Colin Chapman nežije, jeho duch technických inovací rozhodně nebledne. Lotus v roce 1983 představuje aktivní podvozkový systém, který pomocí počítačem kontrolovaného hydraulického podvozku udržuje vůz ať už zatáčí, brzdí nebo akceleruje stále v co nejmenším náklonu. Experimentální verze tohoto podvozku byla testována na formuli 1 Type 92 řízené Nigelem Mansellem.

V tomto roce dochází ke změnám ve vlastnictví Lotusu. Toyota kupuje 16,5 % podíl v automobilce. Toyota spolupracovala na technice s Lotusem již od roku 1980 a tato transakce byla na požádání přímo Lotusu. Během příštích několika let Toyota rozšířila svůj podíl na 21,5%.

Lotus potvrzuje technologickou převahu

Aby jí potvrdil otevírá v roce 1984 2 vysoce sofistikované motorové zkušebny. Jedny z nejlepších v Evropě. Hodnota této investice byla 500 000 Liber.

V tomtéž roce dosahuje továrna v Hethelu významného milníku. Z jejích bran od počátků výroby v těchto prostorách v roce 1966 již vyjelo přes 30 000 vozů.

Lotus také při té příležitosti představuje koncept s názvem ETNA s karoserií od Giugiara a s motorem vlastní konstrukce 4,0 V8 s 320 koni.

 Lotus Etna, Lotus Type 92
 Lotus Etna, Lotus Type 92

Přichází Pan závodník: Ayrton Senna

Píše se rok 1985. Tým Lotus opět potvrdil svoji neuvěřitelně šťastnou ruku při výběru závodních jezdců. Doslova si odchoval na dlouhou dobu nejlepšího jezdce světa Ayrtona Sennu. Ten ačkoli závodil vůbec první sezonu na Type 97T, tak vyhrál velkou cenu v Portugalsku a ve Spa.

Lotusu se mezitím až neuvěřitelně daří. Tržby za konstrukční řešení pro klienty z celého světa stouply od června 1984 z 3 milionů liber na 31 milionů v červnu 1985. Výrobní a vývojové prostory v Hethelu díky se díky tomu rozrostly o 45% a počet zaměstnanců stoupl na 600.

Z největších zakázek stojí za zmínku vítězství kontraktu pro Chrysler Corporation USA na vývoj nové generace 16-ti ventilových motorů. Další zajímavá zakázka a pro Lotus dost hodnotná byl vývoj motoru pro Chevrolet Corvete ZR-1.

 Lotus Type 97T, Chevrolet Corvette ZR1
 Lotus Type 97T, Chevrolet Corvette ZR1

General Motors kupuje automobilku Lotus

Roku 1986 General Motors získává 100% podíl v Lotusu, ve stejné době slaví komplex v Hethelu dvacátý rok své existence.

Je představena verze Esprit Turbo HC s vysokou kompresí motoru a derivát Lotusu Excel s automatickou převodovkou označen Excel SA. V roce 1987 respektovaný designér Peter Stevens zaměřuje svoji pozornost na Esprit Turbo a kompletně upraví karoserii. Esprit taktéž dostane modernější interiér.

Roku 1987 se stává tabáková firma Camel hlavním sponzorem týmu Lotus a Honda dodavatelem motorů. Ayrton Senna zůstává týmovou jedničkou a vítězí v Monaku s Type 99T. Toto auto je vybaveno aktivním podvozkovým systémem. Senna prověřuje kvalitu tohoto uspořádání podvozku nejen vítězstvími, ale i 25 000 mílemi najetými na okruzích.

 Lotus Esprit Turbo HC, Lotus Type 99T, Lotus Excel SA
 Lotus Esprit Turbo HC, Lotus Type 99T, Lotus Excel SA

Lotus Slaví 40 let existence

Na počest 40-letého výročí firmy je v roce 1988 uvedena limitovaná edice Espritu Turbo pouze v bílé barvě s modrou kůží a semišovým interiérem.

Mistr světa Nelson Piquet se téhož roku stává jezdcem týmu Lotus spolu s Ayrtonem Sennou. Lotus Type 100T se stává hrdým vozem mistra světa.

Nový Elan

Rok 1989 je ve znamení nového modelu Type 100 Elan představeného na autosalonu v Londýně. Tento model boří tradice Lotusu a stává se prvním vozem s pohonem předních kol, což ovšem díky patentované nové přední nápravě vůbec nevadí. Naopak jsou jízdní vlastnosti na velmi dobré úrovni. O pohon se staral motor Isuzu o objemu 1,6 buď s atmosférickým plněním nebo turbodmychadlem. Později v roce 1991 je Elan oceněn cenou za design „British Council Award“. Bohužel ne vše se podaří. Kritika dílenského zpracování v tisku a především světové ekonomická recese se podepsala na problémech s odbytem vozu.

Ještě roku 1990 je představen také nový vůz pro formuli 1, Type 101 s motorem Judd o objemu 3,5 litru. Byl řízen Nelsonem Piquetem a Satoru Nakajimou.

 Lotus M 100 Elan S2, Lotus Type 101
 Lotus M 100 Elan S2, Lotus Type 101

Nejrychlejší sedan světa

Ano řeč je o monumentálním Lotus Carlton, v kontinentální evropě prodávaným pod názvem Lotus Omega. Tento od základů předělaný Opel Omega spatřil světlo světa v roce 1990 a byl poháněn řadovým dvakrát přeplňováným šestiválcem o objemu 3,6 litru o výkonu 377 koní. Dosahoval rychlosti až 280 km/h.

V roce 1990 dosáhl Lotus úspěchů v závodech americké série „Showroom Stock“ kam nasadil 3 Esprity Turbo SE. Z devíti závodů vyhrál 4, získal 6 pole position, 6 nejrychlejších kol a druhé místo v poháru konstruktérů.

V roce 1991 Lotus Engineering představil specialitku na zlepšení kvality zvuku v interiérech aut. Nazval to „Sound Synthesis“ a tento systém zapojil audio aparaturu auta k hraní počítačem generovaného zvuku motoru. Takže Vaše „nákupní taška“ mohla znít stejně jako pravý osmiválec!

Taktéž byl tohoto roku uveden futuristický koncept M200, založený na modelu Elan. Tento koncept vyvolal značné nadšení na autosalonu ve Frankfurtu.

Lotus Engineering v roce 1992 představuje i své závodní kolo, se kterým Chris Boadman vyhrává zlatou medaili na Olympiádě v Barceloně. Další zajímavostí je i vývoj podvozku pro tank Alvis Scorpion. Konkrétně tento tank dostal aktivní podvozkový systém, který dovoloval rychlou jízdu aniž by se z posádky vytřásla duše, a také kanón zůstal v těchto rychlostech stále na stejné pozici.

 Lotus Type 108, Lotus M200, Lotus Omega, Lotus Esprit SE
 Lotus Type 108, Lotus M200, Lotus Omega, Lotus Esprit SE

Lotus opět mění vlastníka

General Motors prodává v roce 1993 celý svůj podíl v automobilce a Lotus nyní spadá pod Bugatti. Předtím ještě stačí Lotus uvést nový Type 82 Esprit S4 a brzy následuje Esprit Sport 300. Měsíc poté se Sport 300 zúčastňuje 24-hodinovky v Le Mans.

Továrna získává zajímavou zakázku na vývoj nových motorů od Tchaiwanské vlády. V té době také další bicykl Lotus vstupuje do závodů, konkrétně Type 110 v týmu ONCE na Tour de France. Bohužel tato doba byla pro Lotus zvláště těžká. Po zakoupení automobilky francouzskou Bugatti byla vyrobena akorát poslední série 800 kusů modelu Elan S2. Potom už se vyráběl jen drahý Esprit, a to nebylo dobré. Lotus nutně potřeboval nový levnější sportovní automobil, jinak hrozil pád do propasti. Výroba dalších modelů byla zastavena. Poslední Excel vyjel v roce 1992. A Lotus též postupně během let opustil všechny podniky formule.

V roce 1994 Chris Boardman opět sbírá vavříny s bicyklem Lotus Type 110, tentokrát na 30 km pasáži Tour de Suisse. Na časovce Tour de France zajíždí rychlostní rekord v nejvyšší průměrné rychlosti a dále pak vyhrává 4 km stíhací závod a 30 km silniční závod na Tour de Sicily.

V tom samém roce Lotus Esprit Sport 300 vyhrává s Thorkildem Thyringem za volantem britský šampionát GT.

 Lotus Esprit S4, Lotus Esprit 300 Sport a v popředí závodní verze
 Lotus Esprit S4, Lotus Esprit 300 Sport a v popředí závodní verze

Přichází spása Lotusu

Píše se rok 1995 a řeč není o ničem jiném než o malém, lehkém, krásném, velmi rychlém a především dostupném sportovním modelu Type 111 Elise. Tento technicky velmi vyspělý vůz přinesl v průběhu let automobilce mimořádný úspěch, stal se doslova „dojnou krávou“. Elise se stal miláčkem tisku i široké motoristické veřejnosti, ale to už je jiný příběh….

 Lotus Elise
 Lotus Elise

Zatím poslední změna vlastníka a příchod motoru V8

Zcela nový závodní Lotus Esprit Type 114 GT 1 se ukazuje na okruhu Paul Ricard 1. března roku 1996. Pod kapotou už bublá osmiválec, ale dosud je tajný. K odtajnění dojde o 4 dny později na autosalonu v Ženevě v silničním modelu Lotus Esprit V8. Nový velice kompaktní osmiválec o objemu 3,5 litru má 355 koní a 400 Nm a velice plochou křivku točivého momentu. 4-válcové verze se nepřestávají vyrábět, naopak přibývá nedlouho po V8 i Esprit S4 GT3 s přeplňovaným čtyřválcem.

Mezi touto aktivitou dochází vcelku mlčky k změně vlastníka, kterým se nyní stává malajsijská automobilka Perusahaan Otomobil Nasional Berhad, zkráceně PROTON. Získává majoritní 80% podíl. Ještě téhož roku, tedy 1996 ministerský předseda Malajsie pokládá základní kámen nového centra pro výzkum a vývoj v Hethelu v ceně 7 milionů liber. V expanzi začíná i divize Lotus Engineering, která staví nové centrum pro testování motorů za 3,5 milionu liber.

 Lotus Esprit V8, Lotus Esprit GT1, Lotus Esprit GT3
 Lotus Esprit V8, Lotus Esprit GT1, Lotus Esprit GT3

1000 kusů Elise

Přesně takové množství se již stihlo vyrobit do půlky května roku 1997. To donutilo Lotus změnit původní plán vyrobit 800 vozů ročně na 2500 kusů ročně. Tento rok byly také uvedeny 2 zajímavé verze Elise. První je prototyp se dvěma elektromotory Zytec a druhý je Elise Sport 190 vytvořený pro okruhy.

Na londýnském autosalonu se také představuje Esprit V8 s úpravami interiéru, novou převodovkou a vylepšenou spojkou. Také nová verze Esprit V8 GT.

Lotus také v roce 1997 oznamuje další velkou investici 7,5 milionu liber do zkušebny motorů. A aby toho nebylo málo, tak malajský král s královnou otevírají novou lakovnu za 1,5 milionu liber.

 Lotus Elise Sport 190, Lotus Esprit GT
 Lotus Elise Sport 190, Lotus Esprit GT

1998 – 50 let výročí

V září roku 1998 Lotus hostí obrovskou párty v Hethelu. Více než 12 000 zaměstnanců, dealerů, členů klubů a vlastníků vozů Lotus se zůčastnilo této mimořádné akce. Na testovací trati bylo zaparkováno přes 2000 aut. Důvodů k oslavám však bylo více. Lotus totiž toho roku představil nové stroje. Úplně nový byl koncept nekompromisního Lotusu 340R, dále byl uveden Esprit Sport 350 a Elise Sport 135.

Lotus Elise získal prestižní cenu „Millenium Product“ a společnost Group Lotus Plc byla mezi prvními v Evropě kdo dostal certifikát kvality QS9000.

Na závěr tohoto roku uvedl Lotus speciální edici Elise 50th anniversary.

 Lotus 340R Prtotyp, Lotus Esprit Sport 350, Lotus Elise Sport 135
 Lotus 340R Prtotyp, Lotus Esprit Sport 350, Lotus Elise Sport 135

Novinky nejen na autosalonu v Ženevě

Roku 1999 se v Ženevě objevilo hned několik zajímavých novinek. Tou první byl Lotus Elise 111s se 143 koňovou verzí motoru a pořádně krátkými převodovými poměry. Další novinkou je oznámení, že prototyp 340Rs se stane produkční verzí omezenou na 340 kusů. To ovšem není všechno, protože zbrusu nový Opel Speedster také v Ženevě si odbývající premiéru není dílem nikoho jiného než právě Lotusu.

Další zajímavostí, už mimo Ženevu je bezpochyby Proton Satria GTi. Tento hot-hatch byl kompletně vyladěn specialisty z Lotusu což mu zaručuje jedny z nejlepších jízdních vlastností ve své třídě. Ovšem tento na novinky hojný rok stále nekončí a jeho vyvrcholením je představení ultimativního konceptu M250. Tento velmi krásný prototyp byl vybaven 250 koňovým 6 válcem o objemu 3 litry a je velká škoda, že se nedostal do sériové výroby. Lotus také rozšiřuje výrobní kapacity v Hethelu na 10 000 vozů ročně, protože začíná od roku 2000 produkovat zmíněný Speedster pro Opela.

 Lotus 340R, Lotus Elise 111s, Proton Satria GTI, Lotus M250
 Lotus 340R, Lotus Elise 111s, Proton Satria GTI, Lotus M250

Nová generace Elise

V roce 2000 Lotus představuje zbrusu nový Elise S2. Ten má zcela nový styling karoserie, vylepšené parametry všeho myslitelného, ale pořád je to Elise, který všichni tak milují. Nesmíme ovšem zapomenout, že v tom stejném roce ještě před novým Elisem byl v předvečer zahajovacího kola šampionátu Autobytel vozů Lotus představen nový model Exige. Exige je především okruhové náčiní. Opět v tomto roce pak ještě na požadavky zákazníků lačnících po „drsnějším“ Elise se představuje Elise Sport 160. A to opět ještě před premiérou nového modelu.

Lotus je známý dotahováním věcí do extrémů. Proto není žádným překvapením, že společnost podpořila studenta Univerzity v Coventry Toma Mannersfelta, který navrhl koncept Extreme s dvěma motory. Jedním Motocyklovým o objemu 700ccm a druhým je elekromotor.

Divize Lotus Engineering v roce 2000 rapidně expandovala. Vybudovala testovací a vývojové středisko v USA v Ann Arbor ve státě Michigan. Pro tento účel tam byla založena pobočka Lotus Engineering Inc. Důvodem je snadnější splňování požadavků pro Lotus veledůležitého amerického trhu.

 Lotus Elise II, Lotus Exige, Proton Elise Sport 160, Lotus Extreme
 Lotus Elise II, Lotus Exige, Proton Elise Sport 160, Lotus Extreme

Lotus trhá výrobní rekordy

Rok 2001 je rokem, kdy z bran automobilky vyjíždí více automobilů než kdy předtím v historii. Taktéž získává prestižní cenu britského časopisu AUTOCAR „Britains’s Best Drivers Car“.

Lotus Engineering ohlašuje výstavbu nového operačního centra inženýringu v Kuala Lumpurském Technologickém Parku v Malajsii. Úspěšné a rychle rostoucí asijské ekonomiky se totiž stávají pro Lotus novým zajímavým trhem a pobočka pomůže s navazováním nových kontaktů a usnadní práci pro obchodní partnery z asijkých zemí.

Roku 2002 slaví Lotus Esprit 30 let od začátku výroby. Od dob Giugiarova konceptu v roce 1972 až po jeden z nejlepších supersportů světa uplynulo hodně vody. Lotus v tomto roce představuje faceliftovanou verzi Esprita. Nejvýraznější změnou jsou 4 kruhová zadní světla oproti původním hranatým. Lotus také rozšiřije modelovou řadu Elise o 111s o výkonu 156 koní.

Proton v tomto roce kupuje zbytek společnosti Group Lotus Plc. A stává se tak jejím 100% vlastníkem.

V roce 2004 Lotus ohlašuje vstup na nové trhy, konkrétně do Mexika a Ruska. Také uvádí novou generaci Elise v USA. Stejně tak je rok 2004 rokem, kdy sjíždí z výrobních pásů poslední evropská specifikace Lotusu Esprit.

 Lotus Elise 111s, Lotus Esprit V8 2002
 Lotus Elise 111s, Lotus Esprit V8 2002

Poslední Esprit

Na začátku roku 2004 se definitivně přestává vyrábět model Esprit i pro americký trh. Budiž mu země lehká. Modelová řada Lotusu nyní čítá pouze různé variace Elise a Exige. A právě modelová řada Elise je tento rok rozšířena o verzi 111R se 190 koňovým motorem Toyota.

O rok později tedy 2005 je uveden Lotus Exige 240R s 240 koni. Má nejen šílené zrychlení, ale šílená byla i rychlost s jakou byla vyprodána tato limitovaná edice 50 kusů. V květnu tohoto roku je uveden prototyp „Circuit Car“. A na podzim 2005 je uveden nový Exige i na trh v USA.

 Lotus Elise 111R, Lotus Exige 240R, Lotus Exige II
 Lotus Elise 111R, Lotus Exige 240R, Lotus Exige II

Budoucnost ?

Říká se na závěr to nejlepší a jsem moc rád, že je konec v tomto případě šťastný.

Dosud nejrychleji akcelerující silniční Lotus, konkrétně Exige S byl představen na Ženevském autosalonu v únoru 2006. Na stejném místě pak i koncept APX. Nejzajímavější událostí na tomto autosalonu pro milovníky sportovních vozů bylo však představení zbrusu nového modelu Europa S. V červnu 2006 byl pak představen tisku nový základní Elise S s motorem Toyota za velmi příznivou cenu.

Největší „bomba“ však bude nástupce modelu Esprit ohlášený na rok 2007. Už se úpěnlivě testuje na severní smyčce takže je rozhodně na co se těšit….

 Lotus APX, Lotus Exige S
 Lotus APX, Lotus Exige S