Lotus Elite / Lotus Eclat.



Lotus Elite S1 type 75/Lotus Eclat S1 type 76

Vývoj nástupce modelu Elan +2 se začal roku 1971 pod kódovým označením M50. Vůz byl od začátku navrhován jako luxusní čtyřmístný automobil kategorie GT. Vývoj modelu M50 trval neuvěřitelné tři roky hlavně kvůli vývoji Formulí 1, což nejvíce vadilo Colinu Chapmanovi už jen z důvodu že na konceptu bylo pořád něco špatně. Ale to by nesměl být Lotus a v čele firmy by nesměl stát Chapman, aby vůz roku 1974 nevyjel v celé své kráse pod jménem Lotus Elite. V roce 1975 se představila verze Excel, jednalo se o vůz téměř totožný s modelem Elite s tím rozdílem, že vůz měl splývavou záď. Tento rozdíl se projevil na jízdních výkonech.

Colin nenechal nic náhodě a vsadil opět na páteřový rám vpředu s lichoběžníkovou nápravou a vzadu s víceprvkovým zavěšením využívajícím hnací hřídele jako nosného ramena. Brzdy byly použity na přední nápravě kotoučové a na zadní bubnové umístěné vedle rozvodovky. Obě nápravy se pyšnily skvělou geometrii, která se měnila minimálně při propérování a to zajišťovalo skvělé jízdní vlastnosti i na nerovnostech.

O pohon modelu Elite/Eclat se staral agregát Lotus 907 o objemu 1973 cm3 a výkonu 160 k a pro americký trh 140 k. Motor byl umístěn v přední části vozidla a byl nakloněn do úhlu 45° pro snížení těžiště vozidla. První modely měly problém s kvalitou motorů a dosahovali výkonu „pouze“ 155 k, ale to nebyl jejich jediný problém. Další problém se týkal zvláštních zvuků vycházející z motoru. Tento problém byl vyřešen ještě před uvedením modelu Eclat. Oba modely byly na výběr jak s manuální pětistupňovou převodovkou tak i s třístupňovým automatem. Automatická převodovka byla představena v modelu roku 1975 a roku 1976 byla zase stažena z důvodu, že se převodovka nehodila k vlastnostem motoru a i auta.

 Lotus Elite

Interiér byl vyveden v komfortním duchu. Některé typy nabízeli klimatizaci, el. stahovatelná okénka, posilovač řízení a další. V interiéru bylo i celkem dost místa pro čtyři osoby. Jen u typu Eclat se na zadní sedačky nedostala osoba vyšší 140 cm, důvodem byla snížená střecha. Edice Riviera nabízela jak bohatou výbavu, tak i odnímatelný střešní díl.

Hlavní kritika na model Elite nebyla na motor, který pro určenou klientelu nabízel nízký objem válců, nebylo to ani dílenské zpracování, ale za vším byl vzhled vozidla! Za všechno mohla záď vozidla připomínající hatchback a v horším případě dokonce Combi. Jde o subjektivní pocity, současné vozy BMW například také vypadají podle některých otřesně, jiným vyhovují. Problém s designem, jež nevyhovoval větší části potencionálních klientů měl vyřešit model Eclat, který měl většinu dílů shodných s modelem Elite a v podstatě se lišil jen zádí. Na karosérii byla použita technologie VARI, která zlepšovala vlastnosti laminátových dílu. Oba modely se také ze začátku lakovaly až po zhotovení laminátové karosérie. Tato technologie byla nahrazena efektivnější, kdy se laminát barvil rovnou při lisování.

Maximální rychlost se pohybovala u Elitu na hodnotě 200 km/h a v modelu Eclat 202 km/h. lehce se lišily i hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h, které u modelu Elite činila 7,6 s a u modelu Eclat 7,5 s. tyto rozdíly byly dány pouze aerodynamickým odporem a u modelu Eclat o něco nižší hmotností.

 Lotus Eclat


Lotus Elite S2 type 83/Lotus Eclat S2 type 84

Roku 1980 se představily modernizované verze modelů Elite/Eclat. Oba modely dostali nový motor a lehce pozměněnou karosérii.

Motor, který se nastěhoval před přední kapotu byl výkonově stejný jako jeho menší „bráška“ Lotus 907 (1973 cm3). Jednalo se o motor s označením Lotus 912. Motor disponoval objemem 2174 cm3 a točivým momentem 217 Nm. Točivý moment byl nejpodstatnější změnou tohoto modelu. Vůz nyní zase přešel na možnost použití automatické převodovky a s klasickou převodovkou se mu zlepšily parametry zrychlení a maximální rychlosti. S novým motorem dosahoval model Elite maximální rychlosti 205 km/h a zrychlení z 0 na 100km/h zvládal za 7,4 s. Model Eclat na tom byl opět o něco lépe s maximální rychlostí 209 km/h a zrychlením z 0 na 100km/h za 7,2 s.

Interiér se změn nedočkal. Zato upravená byla karosérie, která u obou modelů dostala spoiler pod přední nárazník a mohutnější nárazník zadní. Tyto změny pomohly vozům k lepšímu přítlaku k vozovce a také vetší odolnosti při dopravní nehodě v nízké rychlosti.

Oba upravené modely se prodávaly lépe, ale za to razantně klesla jejich výroba a to se stalo kritikou obou vozů. Během let 1980 až 1983 se vyrobilo 153 kusů modelu Elite a mezi rokem 1980 až 1982 223 kusů modelu Eclat.

 Lotus Elite, Lotus Eclat

 Rám


Mladší sourozenec:Lotus Excel